Hvordan arrangerer I Naturens Dag, og hvordan kan I reklamere for jeres arrangement? På denne side får I et hurtigt indblik i, hvordan Naturens Dag forløber, og hvordan I sikrer, at jeres arrangement bliver velbesøgt.

I denne drejebog kan I se, hvordan Naturens Dag forløber - helt simpelt og kronologisk. Drejebogen er fra 2018, så bemærk, at Naturens Dag i 2020 er 13. september.

Reklamér for jeres Naturens Dag

Der er ikke noget ved at lægge tid og kræfter i at stable et godt arrangement på benene, hvis ingen ved, at det er der. Her er en række tips til, hvordan I får fortalt lokalsamfundet om jeres arrangement i ugerne op til Naturens Dag. Hvis du ikke har gjort det i forvejen, så er det første du skal gøre at oprette dit Naturens Dag-arrangement på www.naturensdag.dk

  1. Del dit arrangement på din Facebook-væg og i Facebook-grupper ved at bruge linket fra dit arrangement, der ligger på www.naturensdag.dk
  2. Du kan også oprette en begivenhed på Facebook og invitere folk direkte - link evt. ind til dit arrangement, der ligger på www.naturensdag.dk
  3. Send en pressemeddelelse til den lokale presse og ring til lokalpressen for at informere om arrangementet
  4. Del arrangementet på Skoleintra (elektronisk opslagstavle)
  5. Hæng plakater op på biblioteket og i det lokale supermarked

Skriv en pressemeddelelse

Lokale medier er vigtige, fordi de kan skabe opmærksomhed om jeres arrangement og tiltrække deltagere. En god hovedregel er, at en pressemeddelelse skal fortælle kort og præcist, hvad der skal foregå, hvorfor det skal foregå og hvornår det skal foregå.

Hent et eksempel på en pressemeddelelse i word (udskift selv med jeres arrangement, tidspunkt, sted osv.)

Hent en vejledning til, hvordan I skriver en god pressemeddelelse.

Klik herunder og se arrangørmaterialer til Naturens Dag, som du kan vælge til, når du opretter et arrangement

Logo 2020

Gratis fotos til pressen

Klik her og find gratis billede. Husk kreditering: Ditte Valente

Gratis fotos til Facebook

Klik her og find billeder med tekst til Facebook

Plakat til ophæng

Opret en begivenhed på Facebook

Facebook er borgernes mødested og en vigtig kanal for markedsføring af jeres arrangement.

Her kan I hente en PDF-guide til, hvordan I opretter begivenheder på Facebook, hvordan I spreder dem og holder dem ved lige helt op til Naturens Dag. I korte træk handler det om:

  1. At I som forening/lokalafdeling/virksomhed opretter en begivenhed på Facebook og gør det tydeligt via begivenhedens navn og beskrivelse at aflæse hvor, hvornår og hvad.
  2. At I løbende holder gryden og interessen i kog ved at skrive opslag på jeres begivenhed.
  3. At I deler begivenheden på jeres egen Facebookside og ikke mindst på andre sider og grupper for borgere i jeres lokalområde.

Klik her for at se hele guiden til at oprette en begivenhed på Facebook.

Del arrangementet på Skoleintra

Skoleintra er en elektronisk opslagstavle, som skolen bruger til at kommunikere med elevers forældre. Her er et væld af reklamer for alle mulige tilbud og aktiviteter i lokalområdet. I skal være en af dem. Derfor:

  1. Send informationer om tid, sted og aktivitet til jeres lokale skolers sekretær.
  2. I kan eventuelt bruge den beskrivelse, I lavede, da I oprettede arrangementet. Hold det kortfattet (se eksemplet).
  3. Send et billede samt et link til jeres arrangement på den officielle Naturens Dag arrangement-side.
  4. Bemærk, at det er forskelligt fra skole til skole, om de går med til at reklamere for arrangementer, de ikke selv arrangerer.