Hvordan arrangerer I Naturens Dag, og hvad kræver det af markedsføring? På denne side får I et hurtigt indblik i, hvordan Naturens Dag forløber, og hvordan I sikrer, at jeres arrangement bliver velbesøgt.

I denne drejebog kan I se forløbet omkring Naturens Dag helt simpelt og kronologisk.

Markedsføring af jeres Naturens Dag

Der er ikke noget ved at lægge tid og kræfter i at stable et godt arrangement på benene, hvis ingen ved, at det er der. Her er en række tips og tricks i forhold til at skaffe jer omtale i jeres lokale medier, som I skal huske på i ugerne op til Naturens Dag.

  1. Send en pressemeddelelse til den lokale presse og ring til lokalpressen for at informere om arrangementet
  2. Opret en begivenhed på Facebook
  3. Del arrangementet på Skoleintra (elektronisk opslagstavle)
  4. Hænge plakater op på biblioteket og i det lokale supermarked

Skriv en pressemeddelelse

Lokale medier er vigtige, fordi de kan skabe opmærksomhed omkring jeres arrangement og dermed tiltrække deltagere. Dernæst kan de dække jeres arrangement og bringe det i avisen/tv/radio.

En god hovedregel er, at en pressemeddelelse skal være æggende, vækkende og dækkende. Sørg for, at medierne hurtigt afkoder hvor, hvad, hvem og hvorfor.

Hent et eksempel på en pressemeddelelse i word (udskift selv med jeres arrangement, tidspunkt, sted osv.)

Hent en vejledning til, hvordan I skriver en god pressemeddelelse.

Opret en begivenhed på Facebook

Facebook er borgernes mødested og en vigtig kanal for markedsføring af jeres arrangement.

Her kan I hente en PDF-guide til, hvordan I opretter begivenheder på Facebook, hvordan I spreder dem og holder dem ved lige helt op til Naturens Dag. I korte træk handler det om:

  1. At I som forening/lokalafdeling/virksomhed opretter en begivenhed på Facebook og gør det tydeligt via begivenhedens navn og beskrivelse at aflæse hvor, hvornår og hvad.
  2. At I løbende holder gryden og interessen i kog ved at skrive opslag på jeres begivenhed.
  3. At I deler begivenheden på jeres egen Facebookside og ikke mindst på andre sider og grupper for borgere i jeres lokalområde.

Klik her for at se hele guiden til at oprette en begivenhed på Facebook.

Del arrangementet på Skoleintra

Skoleintra er en elektronisk opslagstavle, som skolen bruger til at kommunikere med elevers forældre. Her er et væld af reklamer for alle mulige tilbud og aktiviteter i lokalområdet. I skal være en af dem. Derfor:

  1. Send informationer om tid, sted og aktivitet til jeres lokale skolers sekretær.
  2. I kan eventuelt bruge den beskrivelse, I lavede, da I oprettede arrangementet. Hold det kortfattet (se eksemplet).
  3. Send et billede samt et link til jeres arrangement på den officielle Naturens Dag arrangement-side.
  4. Bemærk, at det er forskelligt fra skole til skole, om de går med til at reklamere for arrangementer, de ikke selv arrangerer.

Gratis fotos af Naturens Dag

Klik her og find gratis billeder af Naturens Dag. Husk fotokreditering: Ditte Valente

Gratis fotos til Facebook

Klik her og find billeder med tekst til Facebook.

Gratis plakater, flyers m.m.

Klik her og find plakater, flyers, logoer m.m.